A házi patika alapvető darabjai – mit tartsunk otthon?

A gyógyszerek a megfelelő módon alkalmazva segítenek a betegségek leküzdésében, de károsak is lehetnek abban az esetben, ha nem tartjuk be a használatukra, tárolásokra szóló utasításokat. Egy jól felszerelt és rendszeresen feltöltött házi patika, - kiváltképp akkor, ha gyerek is van otthon - hatalmas segítség.

Minden háztartásban elengedhetetlen egy doboz vagy szekrény, melyben a velünk együtt élők által leggyakrabban használt gyógyszereit, valamint az elsősegélynyújtáshoz használatos készletet tartjuk. Egy, vagy több gyermek mellett még inkább gyakorivá válhatnak a váratlan egészségügyi vészhelyzetek.  Egy előre összeállított házi patikával megelőzhetjük, hogy ne az éjszaka közepén kelljen ügyeletet, vagy nyitva tartó gyógyszertárat keresnünk, valamint megoldást nyújt arra az eshetőségre is, ha nem tudjuk elhagyni az otthonunkat, például hasmenés esetén.

Milyen gyógyszereket tegyünk a házi patikánkba?

1. Láz-, és fájdalomcsillapító

A lázat vagy hőemelkedést bármilyen fertőző vagy nem fertőző betegség, illetve külső hatás képes kiváltani. A paracetamolt és ibuprofent tartalmazó készítmények hatásosak lehetnek a hidegrázással, bágyadtsággal és izzadással járó lázas állapot csillapítására. Nem szabad azonban elfelejtenünk, hogy ezek a készítmények ugyan enyhítik a fellépő tüneteket, az okot azonban nem képesek gyógyítani és a lázgörcs ellen sem nyújtanak védelmet. Általában tabletták állnak rendelkezésünkre, de, ha vásárláskor gondolnunk kell a kisgyermekekre, csecsemőkre is, érdemes kúpos vagy folyadékos kiszereléssel is számolnunk. A láz megállapításához elengedhetetlen egy lázmérő megléte is, így azt érdemes beszereznünk abban az esetben, ha nincs.

1. Görcsoldó

Egy enyhébb vagy erősebb görcs a testünk bármely területén előfordulhat és számos tényező kiválthatja, ezért lefolyásuk és erősségük is különböző lehet. Leggyakrabban emésztési görcsökkel találkozhatunk, melyek legtöbbször rövid ideig hatnak, de erősebben és hosszabban tartó hasi görcsöket érdemes görcsoldóval kezelnünk. Ilyen görcsöket kiválthat akár vírusos megbetegedés vagy akár menstruációs fájdalom is. Vannak kifejezetten az utóbbi enyhítésére szolgáló készítmények, de tartsunk otthon olyan gyógyszert is, ami izom-illetve gyomorgörcs ellen is ajánlott.

1. Savközömbösítő

A gyomorsav túltengése miatti gyomorégés a legtöbb ember számára jól ismert jelenség. A felnőtt lakosság közel felének, 44 százalékának havonta legalább egyszer van gyomorégéssel kapcsolatos panasza, így érdemes valamilyen közömbösítőt tartani otthon gyomorégés vagy más emésztési panaszok csillapítására is. A lúgként viselkedő savcsökkentők közömbösítik a gyomorsavat így csökken annak mennyisége is.

1. Hashajtó és hasmenés elleni szerek

A házi gyógyszertárunk legfontosabb darabjai között szerepelnek az ürítési problémákra javallott szerek. A kifejezetten tünetek enyhítésére kifejlesztett készítmények segítségével hamar orvosolhatjuk a fennálló helyzetet.

1. Érdemes felkészülnünk kisebb balesetekre, sérülésekre is

Gyermekeinkkel, de akár velünk is könnyen előfordulhatnak olyan balesetek és sérülések, amelyek kezelését mi magunk is képesek vagyunk ellátni. Érdemes otthon tartanunk tiszta kötszert, sebtapaszt, steril gézlapot és sebfertőtlenítő oldatot is. Rovarcsípésekre és kisebb égésekre gél formájában kapható szereket is tanácsos kéznél tartani.