Őszi betegségek

A nyirkos, hűvös, gyakran változékony időjárás számtalan panaszt okoz az őszi hónapokban. Jó hír azonban, hogy megfelelő odafigyeléssel a rossz kedélyállapot enyhítése mellett még a reuma és a vírusfertőzések is elkerülhetőek.

Ugyan az orvostudomány szerint nem léteznek őszi betegségek, azonban több olyan megbetegedés is van, melyek jóval gyakoribbak ebben az évszakban, mint máskor. Jellemző egészségügyi problémák például a vírusfertőzések, meghűléses betegségek, a gyomor- és bélproblémák, húgyúti fertőzések, de az allergia egyes fajtái és az ízületi problémák is.

A kevesebb természetes napfény és csökkentett D-vitamin bevitel miatt szervezetünk védekezési folyamatai gyengülnek. A lehűlő levegő a nyálkahártyáink védelmi képességét próbára teszi, a cseppfertőzéssel terjedő vírusok pedig minden kilincsen, billentyűzeten vagy közlekedési eszközön lesben állnak. A nátha, más fertőző felső légúti betegségek és az influenza is gyakori megbetegedés ebben az időszakban.

A közösségi betegségek szempontjából a leginkább veszélyeztetett korcsoport a bölcsődés és óvodás korosztály, akik még nem igazán rendelkeznek teljesen kialakult, megerősödött immunrendszerrel. A gyerekek, a hazahurcolt betegségekkel akár az egész családot ágynak dönthetik. A már említett cseppfertőzéssel terjedő vírusok, húgyúti fertőzések, hasmenés és hányás is kiváltképp gyakori. Évente körülbelül 6-8 légúti és 2-3 gyomormegbetegedés tekinthető normálisnak. Abban az esetben, ha ennél többször betegszik meg a gyermek, szükséges lehet alaposabb kivizsgálásra vinni.

A közösségben a fent felsorolt betegségek mellett kötőhártya-gyulladást, herpeszt, tetvet, rühességet, ótvart, de akár bélférgességet is összeszedhet a gyermek. Érdemes figyelnünk a bárányhimlőre és a skarlátra is, melyek a legfertőzőbb cseppfertőzés útján terjedő betegségek közé tartoznak. A cseppfertőzés és az érintés útján terjedő betegségeket a gyermekek mindaddig terjesztik, míg torokváladékukban kimutatható a baktérium.

Érdemes számolni a baktériumokkal is!

A nyár vége nem egyenlő az allergiaszezon végével, hiszen az októberig virágzó parlagfű mellett a fekete üröm, a csalánfélék, libatopfélék, füvek is ontják még magukból a polleneket az első őszi hónapokban. Amennyiben a hűvös hónapok beköszöntével nehézlégzést és állandósuló köhögést, az asztma tüneteit észleljük magunkon, szintén érdemes felkeresnünk kezelőorvosunkat.

Gyomorfekélyes, székrekedéses, bélgyulladásos problémákkal is legtöbbször az őszi időszakban fordulunk orvoshoz, hiszen ilyenkor hajlamosabbak vagyunk a kevesebb mozgásra, valamint a nehéz, zsíros ételeket fogyasztására is.

Az időjárás-változás is hatással van ránk!

A változékony időjárás leginkább az idősebbeket viseli meg. Ilyenkor kiújulnak vagy akár rosszabbodhatnak is a már meglévő ízületi gyulladások, fájdalmak.

A felfázások, húgyúti betegségek és más, női problémák gyakorisága is emelkedik, a velük járó kellemetlenségek legtöbbje, mint például a vizelési inger, megelőzhetőek kellő odafigyeléssel, réteges öltözködéssel, a napi vízmennyiség biztosításával és az alapvető higiéniai szabályok betartásával. Enyhe tünetek esetén fordulhatunk az otthoni, jól bevált szerekhez, mint például a fokhagyma, gyömbér vagy vörös áfonya.

A legfontosabb, amit tehetünk ősszel az egészségünk megőrzése érdekében, az az immunrendszerünk megerősítése, szervezetünk vitamin- és ásványi anyag igényeinek biztosítása, továbbá, hogy alkalmazzuk a megfelelő higiéniás szabályokat. Azzal is sokat tehetünk az egészségünk megőrzése érdekében, ha nem hanyagoljuk el a már diagnosztizált betegségeinket, hanem odafigyelünk a kiújulásuk megelőzésére is!